Logistiikkayrittäjä Roope Juutilainen: Opiskelujen ja uran suunnittelu edellyttää aktiivisuutta

18-vuotias Roope Juutilainen valmistui logistiikan perustutkinnon suorittaneena keväällä Vantaan ammattiopisto Variasta yhdistelmäajoneuvokuljettajaksi. 12-vuotiaasta vanhempien mukana työmaailmassa pyörinyt Juutilainen toteaa, että hänen temperamentillaan toimistotyö kyllä sujuu, jos on pakko, mutta mieluiten hän istuu auton ratissa. Tai minkä tahansa liikkuvan laitteen ohjaimissa – ruohonleikkurikin käy paremman puutteessa.

– Alan valinta ei ollut vaikeaa. En osannut edes kuvitella mitään muuta kuin logistiikkaa ja ajamista. Isäni oli rekkakuski, joten sekin vaikutti. Ala on verissä.

Kevyempi versio yrittäjyydestä

Juutilainen on tällä hetkellä yrittäjä. Hänellä on yhtiökumppaninsa kanssa osakeyhtiö, joka toimii siten, että Juutilainen kumppaneineen ajaa asiakasyrityksen autoilla erilaisia rahteja pitkin Suomea.

– Tällä hetkellä kaikki paperityöt on ulkoistettu ja me keskitymme tekemiseen. Tällainen kevennetty versio yrittäjyydestä on nyt oikea ratkaisu, mutta todennäköisesti jatkossa yritys laajenee ja sitä mukaa tuo lisää vastuita.

Raskaan rekan ajoon liittyy Juutilaisen mukaan vapautta ja parhaimmillaan olo on ratissa euforinen. Siitäkin huolimatta, että Suomessa ajoajat, nopeudet ja kuormat on tarkasti säädelty.

– Turvallisuus edellä mennään. Kyllähän aiemmat sukupolvet ovat tehneet töitä niin, että rekan hytti on ollut koti tien päällä, mutta loppupeleissä se ei ole kenenkään etu, jos kuljettaja tekee töitä äärirajoilla ja elää hytissä.

Juutilainen tulee mielellään kotiin yöksi, mutta on toisaalta tarvittaessa valmis tekemään reissutyötäkin.

– Olen katsonut yrittäjyyttä läheltä ja se on opettanut tiettyä nöyryyttä. Aina ei voi tehdä oman mielen mukaan, toisaalta yrittäjyys asettaa paljon sellaisia vastuita, jotka pitää ihan itse hoitaa. Kuntoilu, nukkuminen, terveet elämäntavat, autokohtaisten ajolupien hankkiminen ja voimassapito, hyvä asenne ja turvallisuus tien päällä ovat omalla vastuulla.

Logistiikka-alalla kohta osaajapula

Variassa Juutilainen suoritti logistiikan perustutkinnon kolmessa vuodessa. Opetukseen kuului sekä teoriaa että käytäntöä, joka otti pääroolin viimeisenä opiskeluvuotena. Tuolloin Juutilainen oli töissä logistiikkayrityksessä ja suoritti vuoden aikana tarvittavat näytöt, esimerkiksi kaivinkoneen kuljettamisen Vantaalta Turkuun.

– Toivon, että ammatillisen koulutuksen uudistus johtaisi tiiviiseen yritys-oppilaitos-yhteistyöhön. Itse en ennättänyt nauttimaan reformin hyödyistä, mutta toivon, että yrityksillä riittää mielenkiintoa ottaa opiskelijoita työssäoppimisjaksoille ja koulutussopimuksiin. Tällä alalla puoli vuotta teoriaa ensimmäisen vuoden aluksi saa aika monen nostamaan kytkintä. Ei autoja ikänsä rassannut ja ajellut jaksa välttämättä istua luokassa. Sama koskee varmasti montaa muutakin käytännönläheistä alaa.

Juutilainen on varma, että logistiikka-alalla on jatkossa iso osaajapula. Ymmärrystä riittää tosin myös alan yrityksille: kuka uskaltaa ottaa 17-vuotiaan nuoren vastuulleen ja opettaa tälle kädestä pitäen taskuparkin ja raskaan kuorman lastaamisen? Kuka hoitaa ja maksaa kotimaan liikenneluvat, työturvallisuuskortit, yhdistelmäajokortit, ensiapukortit, entä jos sattuu haveri?

Variassa osa tarvittavista luvista sisältyi lukukausimaksuun. Toisaalta oma aktiivisuus on Juutilaisen mukaan ehdoton must: esimerkiksi yrittäjyystietoutta hän haki ammattioppilaitoksen tarjoaman yhden kurssin täydennykseksi maksulliselta liikenneyrittäjäkurssilta.

Toisaalta loppu hyvin, kaikki hyvin. Yrittäjän konttori on tien päällä ja maisema vaihtuu koko ajan. Juutilainen sanoo suoraan, että haluaa pitää ohjat käsissään. Ja kokea itsensä hyödylliseksi osaksi työelämää. Yritys saa kasvaa, mutta maltillisesti.

Kuva: Johanna Erjonsalo / Vantaan Sanomat